fredag 17 december 2010

Bli kär!

I onsdags träffades en av mina bokcirklar (jag är med i fyra, vet inte hur det gick till men så är det...) för att prata om Jandy Nelsons "Himlen börjar här".

Lennie och Bailey är systrar som delar en försvunnen mamma, en närvarande fin mormor och en äktenskapstokig morbror som heter Big. Bailey är tillsammans med Toby som är såååå snygg och verkar vara någon slags djurviskare, alla djur älskar honom. En dag dör Bailey under en teaterrepetition av en hjärtattack. Helt oväntat. Världen rasar samman för Lennie. Bailey var hennes allt, inte bara hennes syster utan också hennes bästa vän. Dom delade allt och nu är det borta och kommer aldrig tillbaka. Lennie har en så stor sorg att hon inte vet vart hon ska ta vägen, den bara finns där som en stor mörk mur runt henne, hela tiden. Den enda som faktiskt lyckas knacka ner muren lite och dela hennes sorg är Toby. Lennie och Toby dras till varandra och börjar hångla lite här och var. Inte för att dom egentligen är förälskade i varandra utan för att det är ett sätt att mota bort sorgen lite.

Efter att ha varit hemma från skolan några veckor kommer Lennie tillbaka till skolan. Bästa vännen Sarah försöker nå henne men lyckas inte, Lennie fortsätter att dras till Toby i sorgen. Men så är det Joe, den nya killen i skolan och skolorkestern. Han är helt fantastisk tycker alla, även Lennie kan se det mitt i sorgen men hon tänker sig inte att han någonsin skulle kunna vilja vara med henne. Men det verkar faktiskt som att han vill det. Han kommmer hem till henne och charmar mormor och morbror, och till slut även Lennie. Hon faller handlöst för Joe och när dom kysser varandra är det som att allt annat upphör. Men så plötsligt slår sorgen till igen. Och så är det där lilla problemet att hon fortfarande inte riktigt kan hålla sig ifrån Toby.

Det är en underbar bok där det är väldigt uppenbart vad som ska hända men det struntar man i. För man följer med Lennie i hennes känslor, hennes avgrundsdjupa sorg och den ständiga chocken att Bailey inte kommer tillbaka och hennes himlastormande förälskelse i Joe. Det är för att komma åt känslorna och få känna dom själv som man läser den här boken. Och det tycker jag att du också ska göra! Läs den för tusan, om du vill bli ledsen, om du vill bli glad och om du vill bli lite förälskad.

Och gud vilket fint omslag, förresten!

/Anna

3 kommentarer:

Tvillingarnas bokbuffé sa...

Den boken har jag sett på vuxen-hyllorna i bokaffärer. den har ett fint namn tycker jag, även fast jag inte är vuxen får jag lust att läsa den!! Gå gärna in på vår blogg och kika på nummer tre av vår julkalender!

Bokbrand sa...

Hej
Det är uppenbarligen lite olika var vissa böcker hamnar på för hylla. På biblioteken är den placerad på ungdomshyllan. Men jag tycker absolut att det här är en bok som många kan läsa - ungdomar och vuxna.
Ska kolla in er blogg!
/Anna

Anonym sa...

jag älskade verkligen den här boken.
den är full med känslor som en människa kan gå igenom i verkligheten.

//Belkis